MAGAZIN ONLINE DE PIESE AUTO, ACCESORII SI ANVELOPE
NAVIGARE

GLOSAR PIESE AUTO

Descopera cei mai importanti termeni din industria auto si a pieselor auto!

A

ABS (Anti-lock Braking System)

ABS-ul este un sistem ce impiedica blocarea rotilor in timpul franarii, actioneaza independent pe fiecare roata si ajuta soferul sa controleze masina in zonele de derapaj.

ACC (Adaptive Cruise Control)

ACC este sistemul de pilot automat care adapteaza viteza autoheviculului la vitezele celorlalti participanti la trafic si ajusteaza distanta dintre vehicule pentru a nu pune in pericol siguranta traficului.

Actuator inchidere centralizata

Mecanismul ce controleaza inchiderea centralizata a unei masini

Actuator turbo

Actuatorul turbo este componenta masinii care controleaza sistemul turbo al masinii.

Aditivi curatare motor

Aditivul pentru curatarea motorului ajuta motorul sa functioneze mai bine prin faptul ca indeparteaza namolul, lacul, carbonul si alte contaminari din carter. Aditivul de curatare mareste compresia si astfel imbunatateste etansarea segmentului pistonului si reduce consumul de ulei.

Aditiv filtru particule

Acest tip de aditiv reduce acumularea de particule in filtru si creste durata de viata a filtrului de particule. Protejeaza filtrul de particule diesel, ajuta sistemele de regenerare a DPF si asigura o ardere optima.

Aditiv ulei

Aditivul de ulei ajuta la stabilizarea vascozitatii uleiului din motor.

Aditiv benzina

Aditivul de benzina este o substanta ce se adauga in rezervorul masinii si are rolul de a curata si de a proteja motorul. Aditivul de benzina previne inghetarea carburatorului, protejeaza combustibilul impotriva oxidarii, curata carburatorul, optimizeaza performanta motorului si creste fiabilitatea acestuia.

Aditiv motorina

Aditivii de motorina au rolul de a mentine sistemul de alimentare si camera de combustie curata si previne depunerile, mentine injectoarele curate si garanteaza o imbunatatire a combustiei motorului, ducand la un consum specific de combustibil mai mic si performante maxime ale motorului, previne defectiunea sau infundarea injectoarelor, mareste capacitatea de ungere a motorinei cu continut mic de sulf si protejeaza impotriva uzurii pompa de inalta presiune, mareste cifra cetanica a motorinei, previne coroziunea.

Aeroterma

Aeroterma este un dispozitiv care are rolul de a incalzi aerul din interiorul masinii sau de a-l racii atunci cand temperatura este prea ridicata.

Airbag

Airbag-ul este format dintr-o perna de aer din nylon, conceput pentru protejarea condcatorului dar si a pasagerilor din autovehicul. Acesta are senzori ce detecteaza locul impactului si stie ce airbag sa declanseze pentru a proteja pasagerul. De obicei, airbag-ul se activeaza la viteze de peste 25 km/h.

Alarma auto

Alarma auto este unul dintre sistemele importante, ale masinii, pe langa faptul ca in momentul in care cineva incearca sa iti sparga masina, alarma porneste si te anunta. Unele alarme auto au si functii precum pornirea motorului de la distanta cat si functii de control al sistemul de incalzire al masinii.

Alternator

Este o piesa esentiala in functionarea motorului masinii si nu numai. Alternatorul are rolul de a transforma energia furnizata de motor, in curent alternativ. Alternatorul preia curentul alternativ si il transforma in curent continuu, incarca bateria masinii fara de care autoturismul nu poate porni si furnizeaza curent electric pentru diferite functii ale masinii.

Ambreiaj

Ambreiajul este un dispozitiv, componenta a masinii ce are rolul de a transmite puterea de la cutia de viteze la rotile autovehiculului. Ambreiajul este folosit pentru a schimba treapta de viteza a masinii si este alcatuit din niste placute impregnate cu un material special pentru a permite frecarea acestora.

Amortizoare

Amortizoarele sunt o componenta foarte importanta a sasiului, rolul acestora este de a reduce vibratiile arcurilor si impreuna cu acestea, ele fac legatura dintre caroseria masinii si suspensie.

Amortizoare capota

Amortizoarele pentru capota sunt alcatuite dintr-un tub cu presiune, un piston si tija pistonului si are rolul de a prelua greutatea in momentul inchiderii si deschiderii capotei.

Amortizoare haion

La fel ca si amortizoarele pentru capota, amortizorul pentru haion este format dintr-un tub cu presiune unde se afla un piston si tija acestuia si are rolul de a prelua greutatea haionului in momentul inchiderii si deschiderii acestuia.

Angel Eyes

Sistemul de iluminat Angel Eyes a fost inventat de catre cei de la BMW. Sistemul Angel Eyes a inlocuit luminile de pozitie le celor de a BMW.

Ansamblu amortizor arc

Ansamblul amortizor plus arc face parte si sistemul de suspensie al masinii si conecteaza caroseria cu rotile.

Ansamblu stergatoare

Ansamblul de stergatoare este mecanismul care, actionat de catre sofer, pune in miscare spergatoarele pe vreme ploioasa.

Absorbitor de socuri

Dispozitive hidraulice folosite pentru a atenua efectul oscilatiilor suspensiei. Aceste dispozitive transforma miscarea in caldura impingand fortat uleiul prin canale, canale ce fac parte dintr-un dispozitiv tubular.

Angrenaj

Roti zimtate de angrenaj construite din otel dur care trimit puterea intre arborii de miscare. Se intalnesc mai multe tipuri de angrenaj. Angrenajul diferential transmite puterea motorului la puntea motoare. Pozitionarea lui face ca rotile din spate sa se invarta la viteze diferite in cazul unei curbe. Angrenajul planetar este folosit de cei de la Benz si este alcatuit din mici pinioni in jurul unui angrenaj central care trec printr-un inel circular.

Arbore de actionare

Arborele de actionare are rolul de a transmite puterea de la transmisie spre diferential.

Antena radio

Antena radio ajuta aparatul radio la receptia undelor FM, receptorul antenei radio este omnidirectional si nu necesita o pozitionare anume deoarece capteaza undele din fiecare directie.

Anti Plonjare

Anti-Plonjarea este un sistem ce transforma fortele de franare intr-o forta verticala ce ridica partea frontala a masinii. Aceasta este o trasatura a suspensiei din fata care ridica corpul masinii reducand plonjarea in timpul franarii.

Antifurt roti

Prezoanele antifurt au, spre deosebire de prezoanele normale, o saiba metalica rotativa ce impiedica hotul sa desurubeze prezonul.

Antigel

Datorita proprietatilor pe care le are impotriva inghetului si pentru faptul ca impiedica aparitia coroziunii, antigelul care are una dintre culorile roz, verde sau albartru, asigura lubrifierea crecta a instalatiilor de incalzire.

Anvelopa

Anvelopa este un invelis din cauciun cu tesatura, care poate contine si otel, amplasat in exteriorul rotii autovehiculului si este rezistent la socuri iar pentru a functiona (pentru a se putea invatri roata) acesta este umplut cu aer sub presiune.

Anvelope de iarna au o aderenta mai mare pe gheata sau pe zapada datorita crestaturilor pe care le are pe suprafata de rulare si datorita componentelor ce isi pastreaza proprietatile rezista la temperaturi mai mici de 7 grade celsius.

Anvelopele de vara este fabricata pentru a se comporta foarte bine la temperaturi mai mari de 7 grade celsius si ruleze foarte bine pe suprafete uscate. Datorica componentelor acestora, anvelopele de vara devin mai rigide la temperaturi scazute.

Anvelopa All-Seasons (M+S) este conceputa special pentru tot timpul anului, dar in conditii extreme de caldura sau inghet, anvelopa all-seasons este inferioara anvelopei de vara sau anvelopei de iarna.

Aparatori noroi

Aparatorile de noroi sunt acele covorase din cauciuc care se monteaza pe caroserie, in spatele rotilor si au rolul de a impiedica stropirea cu noroi a masinii.

Arbore cu came

Arborele cu came este un arbore rotitor cu came sau cu dinti externi ce inchide si deschide valvele cilindrului motorului. Exista si un arbore cu came care se afla in chiuloasa in care supapele sunt diferite, pozitionarea acestuia in aropierea supapelor face ca acestea sa fie inchise si deschise mai rapid la turatii mai mari ale motorului.

Arbore radial rasucit

Este un arbore semiindependent ce se gaseste la suspensia de pe spate a masinilor cu tractiune fata, acesta este mai compact si mai scump la intretinere decat un sistem de suspensii independente.

Arc elicoidal

Spirala metalica ce este supusa presiunii si extinderii revenind la pozitia initiala si sunt folosite ca arcuri pentru suspensie.

Arc plan

Este un arc format din mai multe placi din otel, curbate puse una peste alta, de dimensiuni diferite ce au rolul de a prelua socurile, avand o forma curbata ele reactioneaza la indoire si la fortele exercitate asupra lor.

Arcuri sport

Diferenta dintre arcurile sport si cele normale este ca arcurile sport au o garda la sol a masinii, mai joasa si ofera un control mai bun al masinii si o tinuta de drum imbunatatita.

Aripa

Aripa este una dintre elementele caroseriei ce se gaseste in partile laterale, fata si spate, ale masinii.

Armatura bara

Armatura pentru bara se afla sub bara din fata sau din spate a masinii si are rolul de a intari structura masinii.

Articulatie

Articulatia este una din componentele suspensiei prevazuta cu racord la fiecare capat. Articulatia cardanica este un mecanism ce are rolul de a transmite miscarea rotationala dintre doi arbori ce nu sunt in linie dreapta si este alcatuita dintr-un arbore de intrare si unul de iesire.

Articulatia de directie sau suspensia este montata pe sasiu si este aliniata pentru a rezista miscarilor longitudinale ale rotilor. Articulatia sferica este intalnita la suspensia fata si este alcatuita dintr-o sfera aflata intr-un racord, aceasta face posibila miscarea rotii in acelasi timp cu suspensia si primeste si comenzi de la motor.

Aspiratie normala

Aspiratia normala se intalneste ma motoarele aspirate, aceste motoare nu au nevoie de compresor de supraalimentare si nici de turbocompresor pentru a se putea raci.

ASR (Anti Slip Regulator)

ASR-ul este sistemul ce impiedica rotirea rotilor de tractiue pentru a oferi stabilitate iar acest lucru se face prin micsorarea electronica a puterii motorului sau prin franarea rotii care derapeaza.

Atenuator de soc

Atenuatorul de soc este un tip de amortizor elastic ce are rolul de a actiona atunci cand suspensia ajunge in punctul maxim de compresie.

ATF (Automatic Transmission Fluid)

ATF este prescurtarea pentru uleiul folosit la cutiile de viteza automate sau la servodirectii.

AWD (All Wheel Drive)

Diferenta dintre AWD, care este superior sistemului 4WD, si sistemul 4WD, este ca sistemul AWD actioneaza independent pe fiecare roata si permite ca rotile din fata si cele din spate ruleaze la viteze diferite printr-un diferential central ce permite acest lucru.

Ax oscilant

Axul oscilant este o suspensie independenta ce se afla in partea din spate a masinii care utilizeaza niste semiarbori cu articulatii cardanice la capetele inferioare, in ambele parti ale diferentialului.

Axa de directie

Axa de directie este linia formata la capatul de sus al suportul lonjeronului si articulatia sferica la capatul de jos in cazul suspensiilor rigide. Pivotii de directie atat cei superiori cat si cei inferiori, de la roata virata se intersecteaza cu axa de directie.

Ampatament

Distanta dintre axele osiilor extreme ale masinii.